Guide: 3 trin til at skrive levende tekster

Vi guider dig her, til hvordan du kan lære at skrive mere levende tekster, der engagerer læseren med 3 simple trin. Har du godt styr på retstavning og at sætte kommaer de rigtige steder? Men til gengæld er det måske lidt svært at skrive på en spændende og interessant måde? Så læs med her. Gode tekster på din hjemmeside hjælper med at gøre dine hjemmesidebesøgende til kunder.

1. Skriv personligt

Henvend dig direkte til læseren, som jo er dine potentielle kunder. Brug ord som du, dig og din. I stedet for at skrive man. Se f.eks. forskellen på disse sætninger:

  • Produktet findes i flere forskellige farver
  • Du kan få produktet i flere forskellige farver

 

Den første sætning er skrevet i passiv form og er dermed upersonlig. Derimod er den næste sætning personlig, da den er i aktiv form og ordet du bliver anvendt.

Få dine besøgende på din hjemmeside engageret ved at stille spørgsmål til læseren. Spørgsmålene kan formuleres i stil med:

  • Kender du det, når…?
  • Har du altid…?
  • Ønsker du også…?
  • Mangler du…?
  • Har du brug for hjælp til…?

 

Det kan få kunden til at svare ja eller nej – fuldstændig som hvis du tog imod en kunde i en fysisk butik. Kunden får også hurtigt en afklaring på, om der er noget relevant på hjemmesiden i forhold til deres ønske.

2. Brug tillægsord og biord

Det lyder måske meget nemt lige at tilføje et par tillægsord og biord. Tillægsord er de ord, der beskriver ting og personer. Biord er ord, der beskriver udsagnsord. Dvs. måden noget bliver gjort på. Ordene skal dog ikke bare strøs rundt på siden, der hvor du lige synes, det passer med et tillægsord. De skal også have den rigtige virkning hos læseren. Virkningen skal gerne være at skabe følelser og danne billeder i hovedet på læseren. Følelser skaber engagement – og engagement skaber købelyst hos kunden.

Tag f.eks. en sætning som: Har du tænkt på at få skrevet tekster til din hjemmeside?

Sætningen kan gøres helt anderledes ved at bruge biord: Har du længe tænkt på at få skrevet levende og salgsfremmende tekster til din hjemmeside?

Her er blot tilføjet 3 ekstra bi- og tillægsord (længe, levende og salgsfremmende), som giver sætningen en helt anden lyd.

3. Varier dine sætninger

Når man sidder i sin egen lille verden og har en masse viden om et produkt eller en ydelse, kan man hurtigt glemme, hvordan man bygger sin tekst og sætninger op. For at din tekst ikke skal blive kedelig og tung, er det vigtigt at variere sætningsopbygningen. Det kan du gøre ved at bruge forskellige forfelter. Mange har en tendens til at starte sætninger med ord som f.eks. jeg, vi, firmaet eller produktet. Det kan du undgå ved at bygge sætningen op på andre måder og variere dit ordvalg. Se eksemplet herunder:

Tekst 1: Vi hjælper dig med at skrive levende og salgsfremmende tekster til din hjemmeside. Vi hjælper dig også med korrekturlæsning.

Tekst 2: Vi hjælper dig med at skrive levende og salgsfremmende tekster til din hjemmeside. Har du kun brug for korrekturlæsning af dine hjemmesidetekster, så er vi også behjælpelige med den opgave.  

I stedet for at starte begge sætninger ud med ’vi hjælper dig med’, så er der lavet helt om på sætningskonstruktionen og ordvalget.

Virker det stadig en smule uoverskueligt? Så kontakt os, så kan vi skrive interessante og levende tekster til din hjemmeside. Du får samtidig tekster, der er SEO-optimeret, med korrekt sprog og sætningsopbygning. Hjemmesiden er din virksomheds ansigt udadtil, så det er vigtigt, at den efterlader et godt indtryk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *