Hvis du skal have lavet en ny hjemmeside, kan det være lidt en jungle at finde den rette webdesigner eller webbureau til opgaven. Og hvis det er første gang, at man skal have løst en sådan opgave, bliver det ikke nemmere. I denne artikel vil jeg dele nogle gode råd til, hvordan du vælger den rette til opgaven, når du skal have en ny hjemmeside.
1. Skriv dine krav/ønsker ned
Inden du går i gang med at søge efter en webdesigner/webbureau, er det en rigtig god idé at skrive din forventninger (også kaldet en kravspecifikation) til den nye hjemmeside ned. Det vil gøre det nemmere at afstemme opgaven med webdesigneren.
Krav/ønsker til hjemmesiden kunne f.eks. være:
- Antal undersider (f.eks. forside, kontakt, side med ydelser/produkter og om)
- Funktioner på hjemmesiden (f.eks. brugerlogin, abonnement, webshop m.m.)
- Ønsker til design og farver
2. Fastsæt et budget
Det er en god idé, at du allerede fra starten gør dig nogle tanker om dit budget for dette hjemmesideprojekt. Hvis du skal bruge en mindre hjemmeside til din virksomhed, har de fleste webdesignere/webbureauer en fast pris, som ofte fremgår af deres hjemmeside. Men til projekter hvor der ønskes flere undersider og specialfunktioner, vil prisen være højere og blive vurderet ud fra den enkelte opgave.
Hvis du fra starten har et beløb i tankerne, er det nemmere at forventningsafstemme med webdesigneren. Men husk! Det er ikke sikkert at dine krav til hjemmesiden kan indfries inden for dit budget. Vær derfor forberedt at gå på kompromis med enten budgettet eller nogle af dine krav.
3. Research webdesignere
Google er i mange henseender din ven. Og dette er ikke en undtagelse. Søg på Google efter webdesignere i både dit lokalområde og i hele Danmark, og noter navnene på dem som skiller sig ud.
Det er også en rigtig god idé, at række ud til dit netværk for erfaringer og anbefalinger.
4. Se på tidligere arbejde
Inden du kontakter en webdesigner eller et webbureau, så er det en rigtig god idé at se på de hjemmesider, som de tidligere har designet. På den måde får du nemlig et godt indtryk af deres kompetencer og ikke mindst en idé om hvorvidt du kan lide deres arbejde eller ej.
5. Ønsker du efterfølgende support?
Inden du vælger en webdesigner, skal du overveje, om du har brug for support efterfølgende. Det er nemlig ikke alle webdesignere, som tilbyder den service.
Hos de webdesignere hvor support kan indgå i aftalen er det meget forskelligt hvordan man gør det. Her er to forskellige løsninger, som man ofte møder:
- De lidt større webbureauer laver ofte en løsning hvor man bindes for længere periode (3+ år), og opkræver et fast årligt beløb. Her har du kun din hjemmeside så længe du betaler. Dog er prisen ofte inklusiv support, rettelser og webhotel. For nogen kan det være en rigtig god løsning. Men ofte kan det vise sig at blive rigtig dyrt på lang sigt.
- Ved de fleste mindre webbureauer og freelance webdesignere, betaler du en fast pris for din hjemmeside. Når designet er færdigt, har du ejerskabet over hjemmesiden og designet, uden der kommer en ekstra regning. Hvis du ønsker support, er dette et tilvalg. Du binder dig for en kortere periode til en fast ydelse. Du kan læse mere om denne form for løsning her.
6. Har du kemi med webdesigneren?
Hvis du fra starten har en dårlig mavefornemmelse, og i ikke helt rammer hinandens jokes i opkald og e-mail, så bliver det nok heller ikke bedre på sigt. Måske virker det lidt mærkeligt, at jeg overhovedet bringer kemi og jokes på banen. Men det er bare sjovere at arbejde sammen med en, når man taler samme sprog og har en god forståelse for hinanden.
Når du skal have en ny hjemmeside, er der nemlig meget kontakt mellem dig og webdesigneren. Både før, under og efter. En god kemi gør processen nemmere for både dig og webdesigneren.
7. Få flere tilbud
Jeg vil gøre det meget klart fra starten. At få flere tilbud handler ikke om, at du skal finde den bedste og den billigste. For den billigste er ikke nødvendigvis den bedste – ligesom den dyreste heller ikke nødvendigvis er det.
Når du skal have lavet en ny hjemmeside, handler det nemlig også om at finde den person, der har de rette kompetencer.
Ved at kontakte flere webdesignere, og dermed få flere tilbud, har du også mulighed for at finde den som er det bedste match for dig og din virksomhed. Og hvis du er i tvivl, så ring dem op igen og tag en god snak med dem om de bekymringer, du evt. står med.
8. Læs betingelser og kontrakt
Inden du laver en aftale, så husk at læse betingelserne og evt. kontrakt godt igennem. Hvis du er i tvivl om noget, så spørg ind til det.
Det er altid en god idé at lave en kontrakt på aftalen. På den måde er aftalen lagt sort på hvidt, og hverken du eller webdesigneren er i tvivl om opgaven, betaling eller levering.