WordPress viser kun en hvid skærm? Sådan kan du løse det

Du logger ind på din WordPress-hjemmeside, og alt du ser er en tom, hvid skærm. Ingen fejlbesked, ingen indhold – bare ingenting. Det kaldes „White Screen of Death‟ og er en af de mest almindelige (og frustrerende) fejl i WordPress. Heldigvis er der flere ting, du kan prøve for at løse problemet.

Hvad kan årsagen være?
  • Et plugin eller tema, der konflikter med noget andet på siden
  • En fejl i PHP-koden
  • Manglende hukommelse på serveren

Sådan løser du problemet

1. Deaktiver plugins midlertidigt

Brug en FTP-klient (som FileZilla) eller din webhosts filhåndtering (typisk tilgængelig via cPanel eller lignende) og navigér til mappen wp-content/plugins. Her kan du omdøbe hele mappen til fx plugins_deaktiveret. Det vil automatisk deaktivere alle plugins på din WordPress-side.

Opdater derefter din browser og se, om hjemmesiden kommer tilbage. Hvis den gør det, ved du, at en af dine plugins er skyld i problemet.

Omdøb mappen tilbage til plugins, og log ind i WordPress’ kontrolpanel. Gå til „Plugins‟ og begynd at aktivere dem én efter én. Efter hver aktivering bør du genindlæse forsiden af hjemmesiden for at se, om problemet vender tilbage. Når fejlen opstår igen, har du fundet det plugin, der forårsager konflikten.

Har du mistanke om, hvilket plugin det er, så start med det. 

2. Skift til et standardtema

Brug en FTP-klient eller din webhosts filhåndtering og navigér til mappen wp-content/themes. Her finder du mapper med navne, der svarer til de temaer, der er installeret på din hjemmeside. Find det tema, du aktuelt bruger (fx „hello-elementor‟ eller „astra‟), og omdøb mappen til noget andet, f.eks. tema_deaktiveret. Ved at gøre dette kan WordPress ikke længere finde det aktive tema, og systemet vil forsøge at aktivere et af de standardtemaer, der allerede er installeret – typisk noget i stil med Twenty Twenty-Four.

Hvis du ikke har et standardtema installeret, kan du manuelt uploade et via FTP. Det gør du ved at hente temaet fra wordpress.org, pakke det ud på din computer og uploade det til wp-content/themes. Alternativt kan du installere et nyt tema direkte fra din hostingudbyders kontrolpanel, hvis den understøtter det (fx via Softaculous eller lignende).

Når hjemmesiden kommer tilbage, kan du logge ind i WordPress’ kontrolpanel og enten vælge et andet tema eller forsøge at rette fejlen i det tema, du oprindeligt brugte. Hvis fejlen opstod på grund af tilpasninger eller kodeændringer i temaet, kan du nu rette det i ro og mag, uden at siden er utilgængelig for besøgende.

3. Øg PHP-hukommelsen

I filen wp-config.php, som ligger i roden af din WordPress-installation, kan du forsøge at øge den mængde hukommelse, din hjemmeside har til rådighed. Dette er især relevant, hvis du har mange plugins eller et tema, der bruger mange ressourcer.

Find filen via FTP eller din filhåndtering og åbn den i en teksteditor. Tilføj følgende linje lige før linjen der siger /* That's all, stop editing! Happy blogging. */:

    
     define('WP_MEMORY_LIMIT', '256M');
    
   

Dette sætter din PHP-hukommelse til 256 MB, hvilket ofte er nok til at løse problemer med manglende ressourcer. Nogle hosts tillader dog ikke, at du selv ændrer dette, så hvis ændringen ikke har nogen effekt, bør du kontakte din hostingudbyder og bede dem øge grænsen for dig.

4. Aktiver fejlvisning

For at se mere om, hvad der sker, kan du aktivere fejllogning i WordPress. Dette er særligt nyttigt, hvis ingen af de tidligere løsninger har virket, og du stadig ser en hvid skærm uden fejlmeddelelse.

Tilføj følgende linjer i din wp-config.php:

    
     define('WP_DEBUG', true);
define('WP_DEBUG_LOG', true);
define('WP_DEBUG_DISPLAY', false);
    
   

Det vil aktivere fejllogning og gemme fejl i filen wp-content/debug.log.

Når fejllogning er slået til, skal du genindlæse hjemmesiden og derefter åbne debug.log-filen med en teksteditor for at se, hvilke fejl WordPress registrerer. Det kan give dig konkrete spor om, hvilket plugin, tema eller fil der skaber problemer. Husk at slå fejllogning fra igen, når du er færdig med fejlsøgningen, for at undgå at logge unødvendige oplysninger fremadrettet.

Husk altid en backup

Før du går i gang med tekniske rettelser, bør du tage en backup af din hjemmeside. Hvis du er i tvivl, så rådfør dig med en professionel.

Få hjælp, hvis du sidder fast

Hos Komenti hjælper vi dig gerne med fejlfinding og løsning af problemer på din WordPress-side. Kontakt os for hurtig og professionel support.