En fejl 500, også kendt som “Internal Server Error”, er en af de mest frustrerende fejl, man kan støde på i WordPress. Den kommer ofte uden nogen konkret forklaring og gør din hjemmeside helt utilgængelig.
Hvad betyder 500 internal server error?
En intern serverfejl betyder, at serveren stødte på en fejl, men ikke kan specificere, hvad der gik galt. Fejlen opstår typisk, når noget i din WordPress-installation (et plugin, tema eller en kodeændring) forstyrrer kommunikationen mellem WordPress og serveren.
Husk backup først
Før du går i gang med at ændre filer eller deaktivere plugins, bør du tage backup af din hjemmeside – både filer og database. Det gør det muligt at gendanne siden, hvis noget går galt undervejs.
Sådan fejlsøger og retter du en fejl 500 i WordPress
1. Tjek .htaccess-filen
En korrupt .htaccess-fil er en af de mest almindelige årsager til fejl 500.
Sådan gør du:
Log ind via FTP eller din hosts filhåndtering
Find .htaccess-filen i roden af WordPress-installationen
Omdøb den til fx
.htaccess_old
Prøv at genindlæse hjemmesiden
Hvis fejlen forsvinder, var det .htaccess-filen, der var problemet. Genskab en ny ved at logge ind i WordPress, gå til Indstillinger > Permalinks og klikke på “Gem ændringer”.
2. Deaktiver plugins midlertidigt
Et plugin kan være skyld i fejlen – især hvis du for nylig har installeret eller opdateret ét.
Sådan gør du:
Gå til
wp-content
via FTP og omdøb mappenplugins
til fxplugins_deaktiveret
Prøv at åbne hjemmesiden igen
Hvis den virker, kan du omdøbe mappen tilbage og aktivere plugins ét ad gangen i WordPress for at finde det plugin, der skaber problemer.
3. Skift til et standardtema
Et tema kan også være synderen – især hvis det indeholder brugerdefineret kode eller konflikter med et plugin.
Sådan gør du:
Gå til
wp-content/themes
og omdøb mappen for det aktive temaWordPress vil nu forsøge at aktivere et standardtema som f.eks. Twenty Twenty-Five
Hvis hjemmesiden virker, ved du, at problemet ligger i dit tema.
4. Øg PHP-hukommelsen
Hvis din hjemmeside bruger flere ressourcer, end serveren tillader, kan det føre til en fejl 500 – særligt hvis du har mange plugins, et tungt tema eller bruger page builders.
Du kan forsøge at øge mængden af hukommelse, som WordPress har til rådighed, ved at redigere filen wp-config.php
, som ligger i roden af din WordPress-installation.
Tilføj denne linje lige før linjen der siger /* That's all, stop editing! Happy publishing. */
define('WP_MEMORY_LIMIT', '256M');
Dette øger den tilladte PHP-hukommelse til 256 MB. Bemærk, at dette kun virker, hvis din hostingudbyder tillader det – nogle hosts har en fast grænse, der ikke kan ændres af brugeren. Hvis det ikke har nogen effekt, bør du kontakte din host og bede dem hæve hukommelsesgrænsen manuelt.
5. Slå fejlvisning til i WordPress
For at få mere at vide om fejlen, kan du slå fejlvisning til:
define('WP_DEBUG', true);
define('WP_DEBUG_LOG', true);
define('WP_DEBUG_DISPLAY', false);
Fejl vil nu blive logget i filen wp-content/debug.log
. Her kan du finde spor om, hvor fejlen opstår – fx i et bestemt plugin, tema eller PHP-fil.
Hvornår skal du kontakte din host?
Hvis ingen af ovenstående virker, bør du kontakte din webhost. De kan:
Tjekke serverens fejllogs
Se om der er ressourcebegrænsninger
Hjælpe dig med at gendanne backup eller finde tekniske fejl
Få hjælp fra en WordPress ekspert
En intern serverfejl kan skyldes mange ting – men med tålmodighed og systematisk fejlfinding kan den næsten altid løses.
Hos Komenti hjælper vi gerne med fejlsøgning og reparation, hvis du har problemer med din WordPress side. Kontakt os for hurtig og sikker hjælp.